skip to Main Content
Trucks as a service (TAAS)

Hoe ‘Trucks as a Service’ (TaaS) de overstap naar EV-trucks versnelt!

Trucks as a service (TaaS) is dé manier om makkelijker, sneller en met minder risico over te stappen naar elektrische vrachtwagens. Dit heeft de potentie om de overgang van dieselvrachtwagens naar elektrisch vrachtvervoer een enorme boost te geven. In dit artikel gaan we dieper in op deze nieuwe ontwikkeling in de transportsector.

Elektrische vrachtwagens zijn de toekomst

Dankzij subsidies van de overheid zijn de kosten van een elektrische vrachtwagen per kilometer nagenoeg gelijk aan die van een vrachtwagen die op diesel rijdt. Toch is het aantal elektrische vrachtwagens op de weg maar relatief klein. De reden: veel bedrijven hikken aan tegen de hoge investering van een elektrische vrachtwagen en de benodigde laadinfrastructuur. Bovendien is de techniek relatief nieuw en nog volop in ontwikkeling. Dat zorgt voor enige koudwatervrees bij de transportbedrijven. Een oplossing is er nu ook: trucks as a service (TaaS).

Wat is TaaS?

Trucks as a service is zoals de naam al zegt: de truck als dienst. Je koopt dus geen elektrische vrachtwagen, maar neemt hem als dienst af bij de fabrikant. Hiervoor betaal je een vast abonnementsbedrag.

Zo hoef je zelf geen grote investering te doen, maar neem je een abonnement waarmee je in één keer klaar bent. Voor een vast bedrag per maand heb je zo de elektrische vrachtauto zelf, de laadinfrastructuur en het onderhoud afgedekt. Dit maakt de kosten voor een elektrische vrachtwagen een stuk overzichtelijker en minder risicovol.

Deze ‘as a service-constructie’ is al jaren populair in de software-industrie. En in Nederland kennen we hem ook van Swapfiets; het fietsabonnement waarbij je betaalt voor een werkende fiets en alle reparaties gratis voor je worden uitgevoerd.

Voordelen van ’trucks as a service’

1. Geen grote investering nodig

Doordat er bij TaaS geen grote investering nodig is, wordt overstappen op elektrische vrachtwagens een stuk minder eng. Zoals gezegd is een elektrische vrachtwagen per kilometer niet veel duurder dan een dieselvrachtwagen. Maar de hoge aanschafkosten van een elektrische vrachtauto met de bijbehorende laadinfrastructuur zijn voor veel bedrijven een te groot risico. Met TaaS hoef je zelf geen investering te doen, maar betaal je een termijnbedrag, waardoor het risico vervalt.

2. Snel geregeld

TaaS maakt overstappen op elektrische vrachtwagens makkelijk. Alles wat je hoeft te doen is een abonnement afsluiten. De service houdt namelijk in dat alles geregeld wordt om jouw elektrische vrachtwagen(s) operationeel te houden. Je wagenpark, de laadinfrastructuur, reparaties, onderhoud en verzekeringen: alles is afgedekt met het maandelijkse termijnbedrag!

3. Betaalbaar

Door te kiezen voor een abonnement, weet je exact wat je per maand kwijt bent voor je wagenpark en kun je makkelijker de afweging maken. Bereken het financiële plaatje en je zult zien dat de kosten voor TaaS vergelijkbaar zijn met het kopen en rijden van een dieselvrachtwagen. Zo kun je zeer betaalbaar de overstap naar elektrisch maken.

Trucks as a service versnelt de overgang naar elektrisch transport

Met trucks as a service hoef je als bedrijf niet langer een grote investering te doen om de overstap naar elektrische vrachtwagens te maken. Hiermee wordt een belangrijk reden waarom bedrijven de overstap naar elektrisch voor zich uitschuiven weggenomen. De kans is dan ook groot dat TaaS de elektrificatie van de vrachtwagen zal versnellen en een emissieloze transportsector snel dichterbij komt.

Altijd op de hoogte zijn van de laatste innovaties op vrachtwagengebied? Lees dan ook de andere berichten uit de categorie fleet management.

Back To Top