Sluit

Iedere keuze die we maken, heeft gevolgen.
Een impact.
Soms positief, soms negatief.
Op ons eigen leven
en op de levens van anderen.

Bekijk hier de film

Wat is uw impact?

De gevolgen van een ongeval gaan veel verder dan van tevoren is te overzien. Om u hier toch een beeld van te geven, staan we niet alleen stil bij de fysieke, maar ook bij de emotionele, maatschappelijke en financiële impact van een ongeval.

Fysieke
impact.

Emotionele
impact.

Financiële
impact.

Maatschappelijke
impact.

Onze impact.

Al tientallen jaren is Mercedes-Benz leidend op het gebied van veiligheidsinnovaties. Het innoveren en ontwikkelen van veilige trucks zit ons in het DNA. Onze veiligheidssystemen zijn ontwikkeld om te waarschuwen, of zelfs actief in te grijpen, als een gevaarlijke situatie dreigt. Hiermee zijn in het verleden al vele levens gered.

Positieve impact!

We hebben het tot nu toe over de negatieve impact gehad. Maar laten we dat eens omdraaien. Wat is uw impact als u wél kiest voor assistentie- en veiligheidssystemen? Dan vermijdt of vermindert u de negatieve fysieke, emotionele, maatschappelijke en financiële impact die bij een ongeval komen kijken. Maar zelfs als de systemen nooit hoeven in te grijpen, is die wetenschap u natuurlijk ook veel waard. En dát is onze impact.

Active Brake Assist 3.

Misschien wel het meest tot de verbeelding sprekende systeem is Active Brake Assist 3. Hiermee herkent uw truck niet alleen langzaam rijdend, maar ook stilstaand verkeer, waarschuwt de chauffeur tijdig en zet zo nodig zelfstandig een noodstop in om een impact te voorkomen.

Vanaf 1 november dit jaar zijn Advanced Emergency Braking Systems (AEBS) op nieuwe trucks verplicht. Active Brake Assist 3 van Mercedes-Benz overtreft de eisen die aan AEBS worden gesteld ruim. Zo is de impact nu al aanzienlijk kleiner dan de wetgever eist. Door de aanschaf van Active Brake Assist 3 draagt u dus in hoge mate bij aan een veiligere verkeerssituatie. Ook bent u op de toekomst voorbereid; de eisen die aan AEBS worden gesteld zullen de komende jaren namelijk fors strenger worden. Active Brake Assist 3 voldoet ook aan fase 2 van de Europese wetgeving rondom AEBS, die in november 2018 van kracht zal worden.

Meer veiligheid van Mercedes-Benz.

Veiligheid staat bij Mercedes-Benz hoog op de agenda. Deze innovatieve veiligheids- en assistentiesystemen dragen sterk bij aan de veiligheid van de chauffeur, medeweggebruikers en lading.

Active Brake Assist 4

Active Brake Assist 3 is een systeem dat de chauffeur helpt bij het herkennen van een dreigend ongeval. Ziet het systeem langzaam rijdend of stilstaand verkeer en merkt het dat de chauffeur hier niet op anticipeert, dan geeft het hoorbare en zichtbare signalen. Reageert de chauffeur nog niet? Dan grijpt het systeem actief in en zet indien nodig zelfs een noodstop in.

Spoorassistent

De standaard geleverde spoorassistent analyseert beelden van een digitale camera achter de voorruit. Daarmee houdt het systeem de positie van de truck in verhouding tot de linker- en rechterwegmarkering in de gaten. Bij het overschrijden van de rijstrook wordt de chauffeur op tijd gewaarschuwd.

Attentie-assistent

Aandachtsassistent is een veiligheidssysteem, gebaseerd op spoorassistent, dat aan de hand van verschillende checks in de gaten houdt hoe geconcentreerd de chauffeur nog is. Niet alleen houdt het systeem in de gaten of de chauffeur de truck recht op de weg houdt, ook analyseert het systeem hoe de chauffeur onder andere de richtingaanwijzers, het gaspedaal, de motorrem en de retarder bedient.

Automatische afstandsregeling met
stop-and-go functie

De automatische afstandsregeling helpt de chauffeur om bij een vrije rijstrook de gewenste snelheid aan te houden. Bij het naderen van een herkende voorligger vermindert de truck automatisch zijn snelheid om de ingestelde afstand te bewaren. Ook bij plotseling opduikende voertuigen kan de afstandsregeling met vooraf vastgelegde vertragingen ingrijpen. Automatisch vertrekken en stoppen in de file kan met de stop-and-go functie.

Sideguard Assist met voetgangersdetectie

Een veilig combi-instrument zorgt dat belangrijke info snel en duidelijk inzichtelijk is zodat de chauffeur zijn focus op de weg kan houden. Het tft-kleurendisplay is geschikt om grafieken weer te geven en maakt bedienen comfortabeler en gemakkelijker.

Chauffeursairbag en gordelspanner

Mocht een impact toch onvermijdelijk zijn, dan wordt deze voor de chauffeur verkleind met de chauffeursairbag en gordelspanner. Een airbag lijkt misschien vanzelfsprekend, maar toch is deze niet bij alle truckmerken leverbaar.

In de media.

Lees hier het laatste nieuws, zowel rondom veiligheid van trucks in het algemeen als specifiek over de innovatieve systemen van Mercedes-Benz.

prev

2015

Elektronische engelbewaarder

“Alle Actros trucks van Zandbergen’s Transport hebben Active Brake Assist 3 aan boord. Dat was Kevin Brunsvelds grote geluk bij de kettingbotsing in Zonnebeke”

Download het artikel (193,80 KB pdf)

ROUTE 2

vr 22 mei 2015

Over vijf jaar nul doden door vrachtwagens

Over vijf jaar vallen er geen doden meer door ongevallen met vrachtwagens. Door technische en innovatieve aanpassingen in de truck, wordt het risico op ongevallen zo beperkt dat er vrijwel schadevrij gereden kan worden.

Dat voorspelt Arjan Bos, directievoorzitter van de grootste transportverzekeraar van ons land, TVM verzekeringen, in een gesprek met De Telegraaf.

Lees hier het volledige artikel

next

Vind uw truckdealer.

Als u meer informatie wilt over de veiligheidssystemen van Mercedes-Benz, neem dan eens vrijblijvend contact op met uw dealer. U vindt hier de dichtstbijzijnde dealer.

Site by Alsjeblaft!